tisdag 12 mars 2013

Råttingarna i råtthimlen

N var snäll och körde oss till veterinären, jag lovade henne ett paket rök som jag för övrigt glömde att köpa när vi var i affären.

Jag har aldrig träffat en så underbar veterinär, även om de allra flesta varit bra. Hon gav Norping och sen Amy bara lite sömnmedel, så de blev "operations sövda" som hon kallade det. Det minskade stressen av att bli fasthållen, och de fick gå tillbaka i reseburen och somna tillsammans. De somnade med huvudena ihop.. När de var helt borta så tog hon undan dem och gav dem varsin spruta rakt in i hjärtat för att vara helt säker på att de inte på något vis skulle överleva. Sen fick jag tillbaka dem så jag kunde klappa dem lite, jag tog några kort på dem också..

Hon trodde som jag misstänkte att Norpan fått en tumör nånstans där i huvudet, idag när jag tog ur dem ur buren så såg jag att hon inte riktigt kunde röra sig som hon brukar. Det var det enda rätta att göra för henne såklart, och för Amy med. De behövde varandra..

Sen hämtade veterinären dem i deras lilla handduk, bar dem försiktigt och berättade precis hur det går till. Man kremerar dem ju såklart, sen finns det en skog där skogsägaren låter alla kremerade djur från vårt regionsjukhus hamna. Veterinären visste inte var, för det är hemligt, men jag tycker att det låter jättefint. Hennes egna vovve var också där ute i skogen.. Det är skönt att veta att de inte hamnar på nån soptipp!

Nu börjar jag gråta när jag skriver om det här..

N och jag drog ut till shoppingcentrat här vid oss, hon skulle ha nåt linne och jag köpte ett läppglansgrejs, för att den var söt. Vi tog en vända på Maxi och köpte BenJerr, den nya, och en matpaus på Max..

4 kommentarer:

  1. :( *kramar om*
    bra vettis också, glad för dig och Norpan och Amy

    <3 <3 <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.. :) Ja, jag som inte ens ville ha råttor från början.. Här sitter jag och gråter ändå lixom. Men du vet nog hur jag tänker, en liten själ är en liten själ även om den bor i en råtting.

      Ja, henne vill jag ha igen om jag ska dit! De brukar rotera mellan regionsjukhuset och deras mindre veterinär-mottagningar.

      Radera
    2. klart jag vet! vill egentligen ha råttor men får inte
      jag har en alldeles för lång önskelista på vilka små varelser jag vill adoptera och ta hand om
      råttor är bevisat intelligenta som fan och jag blir verkligen ledsen för din skull, du har förlorat så mycket :(
      kramar i överflöd till dig från oss

      Radera
    3. :) Jo, jag sparar buren och det där, det är ju egentligen en fågelbur som är lite modifierad, för förr eller senare kommer det väl nåt nytt litet stackars djur som behöver mig. Jag har accepterat mitt öde.. Fast nu är jag ju allergisk mot typ allt.. :(

      Råttor är mycket intelligenta! Jag hade hänglås på luckan..

      Kramar tillbaka!

      Radera