fredag 24 augusti 2012

Tränar på min norska..

Norska är helt vansinnigt svårt för mig att förstå, ja det är väl danska också i och för sig.. Men när hjärnan har fått ta emot några timmar av norskt prat så börjar den lixom vända sig emot språket och där nånstans så rinner väl svenskan ut..

Well, idag är en spännande dag! Först har vi Breiviks dom, ganska oväntat har han dömts till maxstraffet på 21 år. Jag är helt övertygad om att han aldrig kommer utanför murarna igen, men det får vi ju helt enkelt vänta och se. Skulle han sätta sin lilla fot utanför fängelset så är jag övertygad om att han faller död ner innan de stängt grinden bakom honom.

Jag lyssnar på direktsändningen från rättegången, och som jag förstår det är det lite skandal eftersom att domaren har valt mellan de två psykundersökningarna och valt att "tro" på den som säger att han inte är psykiskt sjuk. Den första undersökningen förklarade ju honom paranoid skitzofren, medan den senare enbart förklarar att han har en grandios personlighetsstörning som jag förstår det. Det är lite vågat i och med att hon inte är en psykiatriker, antar jag. Breivik är naturligtvis inte frisk, han lider av diverse personlighetsstörningar (det har jag, hobbypsykiatriker som jag är, redan förklarat för alla som orkar lyssna), men han lider inte av någon egentlig sjukdom.

Nåväl.. Var han än hamnar så kommer han aldrig att sitta med den allmänna populationen på fängelse/psyk, han kommer nog fortsätta sitta i sin lilla isolerade cell, men även där kan det ju ske olyckor..

Men mycket mer spännande och mycket mindre väntat så ska det öppnas ett paket! För hundra år sedan (i Norge) så var det nån göbbe som slog in ett paket och skrev att det fick öppnas först 2012, och idag är det nån slags fireri-dag på orten (nåt slag som de vann, eller förlorade, vem vet) och det ska äntligen öppnas! Även det kommer att direktsändas och jag är redan nu klistrad på den sidan.

Varsågod: Livesändning från VG.

Det ska öppnas klockan sex sades det, men aftonbladet har ändrat "direktsändningen" till klockan åtta, hur det nu funkar. Hur som helst, jag tänker inte missa det för allt i världen! Det spekuleras vilt om innehållet, och några hävdar att de "vet" vad det innehåller eftersom det ska ha smygkikats innan, för att vara säkra på att det inte är nåt jätteolämpligt som ska öppnas. Jag vet inte, jag tycker det är spännande. Jag hade aaaaaaldrig lyckats hålla mina fingrar ifrån ett paket i hundra år, det är en sak som är säkert.

9 kommentarer:

  1. Håller med...jag tror inte att han hinner komma långt OM han någonsin kommer ut.

    SvaraRadera
  2. jag tycker tidskapslar är skitkul men jag har fortfarande inte gjort en egen. i usa är det skitvanligt.

    ang breivik så är det kanske så att han är psykopat och isåfall är det vetenskapligt via flera forskare i världen att limbiska systemet in fungerar som det ska som för oss andra. psykopater reagerar inte och det går att se vid röntgen samtidigt som de intevjuas. huruvida breivik är det eller inte vet jag ej, men är han psykopat så hör han per definition och rättigheter hemma på rättpsyk
    samma gäller personlighetstörningar (vilka jag alltid har svårt att köpa vid mord, eftersom jag är den extrema cynikern)

    i sådana här fall så går det knappt att säga att han hör hemma någonstans utan att man uttycker sig politiskt inkorrekt
    han är inte galnare än någon annan mördare eftersom han faktiskt har mördat
    undantagen är de som har mördat/dödat osv under rus, psykoser, svartsjuka (passionsbrott), olyckor, tvång.
    i vilket fall så kan alla involverade i någon annans död höra hemma på rättpsyk.
    fast systemet skulle krasha om alla våldsaktörer vårdades helt plötsligt, så därför måste man dra en gräns för vad som är vad
    så pedofili anses tydligen inte vara en störning eftersom de hamnar i fängelset
    jag svamlar mycket och jag vet inte om jag bryr mig speciellt mycket om var han hamnar. jag tror att det i vissa länder är mycket värre att hamna på rättpsyk än i fängelset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skulle du lägga i en tidskapsel om du gjorde en?? :)

      Radera
    2. breivik:
      psykopati är en defekt, mao inte individens fel så att säga, de är födda med det. vilket gör en del av dem extremt farliga men vi lever bland såna människor som behärskar det, att leva utan empati. därför tycker jag att han hör hemma på rättpsyk. en så duktig manipulativ person ska inte vara på en vanligt anstalt.

      pedofilin var bara ett enda exempel på vad som räknas som personlighetstörning eller inte. jag jämför inte det med homosexuella t ex
      alla brottslingar kan delas in i olika fack var vad jag menade och där blir det väldigt svårt att säga att de inte har personlighetstörningar

      tidskapsel: haha, jag får tänka länge på det. jag skulle iaf skriva ner ett blad om hur jag mår just då. eller kanske en hel dagbok, för att läsa om det året.. förhoppningsvis så mår jag bättre än någonsin när jag öppnar den och läser det haha..
      och något som kanske kunde bli värdefullt senare, men hur vet man det? som är litet nog också, man kan ju inte gräva ner något hur stort som helst..
      några riktigt speciella foton också förstås.. hmm
      en lista på vad som är viktigast i mitt liv (kanske ändras dramatiskt)
      och självklart en videohälsning till mig själv så jag kan gråta lite över min förlorade ungdom
      och jag skulle säker lägga i tusen andra skitsaker
      du då?

      Radera
    3. Breivik: Du kan nog ha rätt i att han troligtvis är väldigt manipulativ och det kanske vore bättre att psykpersonal fick ta hand om det snarare än vanliga plitar.. Vi får se om han tänker överklaga också, han "erkänner" inte den norska domstolen (nånting nånting islam nånting) och därför anser han sig inte vara dömd? Lixom? En riktig jävla cirkus..

      Tidskapseln då.. Så du tänker dig att göra en åt dig själv lixom? Inte till eftervärlden? Jag tänker mig mer hundra år framåt minst, men jag vet inte vad man skulle lägga i den.. Nu måste jag fundera lite.. :)

      Radera
  3. Paketet: Det var väl lite av ett antiklimax i och med att det mest innehöll en massa papper och de försvann med det bakom scenen. JAG hade gärna rotat igenom dem och försökt förstå innehållet men det är kanske inte så spännande att göra i tv lixom.. Nån tanke måste ju personen som gjorde paketet ha haft, och det kommer kanske nån uppdatering när de gått igenom allt..

    Breivik: Vad man än tycker om honom så är han otroligt intelligent, noggrann och målmedveten. Han är ju fullt medveten om vad han han gjort även om hans orsak är aningens skruvad, to say the least.. Psykopat är väl ganska troligt att han kan vara, men det är ju ingen sjukdom heller.. Inget som går att medicinera eller KBT:a bort. Det spelar väl egentligen ingen roll var han förvaras, för han kommer ju att sitta lika isolerad hur som, det är väl mer juridiska problem. Jag är inte riktigt säker på hur det ser ut i Norge, men antagligen har de nåt liknande "utskrivningsprövning" vilket i teorin skulle kunna betyda att han kom ut väldigt snabbt. Eller att de skulle kunna hålla honom i evighet.. Jag tror att det inom de här 21 åren kommer att dyka upp ändringar i lagen gällande sånt här, och det är väl bra i det specifika fallet men jag är lite skeptisk till att man ändrar lagar till vad som "passar" vid tillfället.

    Jag är jätteintresserad av lagar och sånt, och har funderat på att utbilda mig åt det hållet, men det blev ju som det blev.. Orsaken till att man inte kan göra pedofili till en störning hör väl ihop med att det tidigare var olagligt att vara homosexuell! Lagen ändrades nån gång på sjuttiotalet, och samtidigt som det blev lagligt att vara homosexuell så blev det också lagligt med tidelag! Helt vansinnigt märkligt, men intressant att försöka dra gränser för. En läggning kan väl förvisso inte vara olaglig, det blir ett brott när man gör något mot en annan person, eller varelse om det nya djurlagsförslaget går igenom. Idag är det endast möjligt att straffa någon för tidelag om djuret blir skadat och då faller det under djurplågeri, har jag för mig.. Okej, ska sluta nu, föreläsning over. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, nä jag hade gjort en till mig själv först och främst.. men hade jag dött innan jag hann öppna den så blir den automatiskt till eftervärlden å andra sidan

      Radera
    2. Haha, det är sant.. Hur lång tid skulle du sätta på den hade du tänkt? Tio? Tjugo? Femtio? :) Nu har jag fått nåt nytt att grubbla på!

      Radera
    3. ja du, jag har inte planerat det här riktigt, bara tänkt att en dag ska jag göra det.. men nu när vi pratar om det så får jag väl börja fundera på det på allvar =)

      Radera