torsdag 2 augusti 2012

Pajbak med Annan..

Jag orkade inte ta några bilder.. Så ni får använda fantasin.

Man tar en lagom bunke, jag gör paj i min gratängform så jag har dubblat originalreceptet.

Häll i:
6 dl havregryn, gärna fiberberikade för den andra sorten är ju bara löjlig.
2 dl mjöl.
2 dl socker.
2 matskedar bakpulver.
200 gram milda.

Se det som havregrynsgröt med en "skvätt" socker. Blanda ihop torrvarorna, ställ gärna fram smöret/margarinet innan, det ska INTE smältas. Kniva ner smöret i lagom bitar i torrvarorna, mosa ihop det så gott det går med nån slags slev, när du tröttnar på det så stoppar du ner händerna och knådar ihop det istället (vill man bjuda på den och sånt där så kan man ju använda handskar..).

SMÖRA FORMEN, det glömde jag sist.. Häll ner typ hälften av degen (gröten!) i formen, häll på valfritt innehåll (jag tog frysta hallon och lite blåbär), häll på resten av degen, platta till litegranna..

Och nu, nu kommer det viktigaste! Strö över lite socker, så pajen får "färg" och ringla sedan över valfri mängd sirap för att få till knäckigheten. In mät i ugnen på typ 200 grader, jag kanske satte 225 för det gör jag alltid, oavsett vad jag ska värma.. Den är klar när den är färdig! Haha.. Nä, på receptet står det cirka 20 minuter, men har man i frysta bär så tar det längre tid. Stick ner fingret i mitten och känn, det brukar jag göra.

Mm, så här lagar jag mat, fast det brukar vara mer kaosartat och oförberett än så. Och ja, Mormor var från skåne och i skåne har man typ socker i allt, som jag har förstått det.

---

Det är inte måndag?!? Har vi kör två dagar i veckan nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar