tisdag 28 augusti 2012

Missing people.

Mysteriebloggen, som ni hittar i listan med bloggar som jag läser, ledde mig till ett fall med en ung kvinna som hittades brutalt ihjälslagen på en kyrkogård i USA, men ingen vet vem hon är. Ingen saknar henne. Listan med "possible matches" är sorgligt lång.

Jag klickade mig vidare och snart förstod jag att det finns mängder av människor som hittats döda, inte ovanligt att de blivit mördade, som ingen saknar. Jag hittade den här bloggen, personen bakom den skriver hjärtskärande inlägg och han ger personen en egen röst. Usa är ett stort land och för de som vill försvinna så är det kanske lätt, men det verkar också väldigt svårt att hitta rätt identitet för alla dessa människor. Nån måste ju sakna dem? Nånstans finns det en förälder, hoppas jag, som undrar var just deras lilla flicka har tagit vägen? Dna finns taget från de flesta, tandkort finns, men ändå så kan de inte koppla ihop det med någon som är anmäld försvunnen. Sådana finns det också mängder av, såklart.. Med all teknik vi har idag så tycker jag att det borde vara enkelt, enklare i alla fall. 

Hur ser det ut i Sverige? Hur många Doe:s har vi? Jag ska försöka fundera på den saken.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar